Eenzaamheid, een groot probleem in Nederland.

Meer dan 40% van de volwassen bevolking (19 jaar en ouder) geeft aan eenzaam te zijn. Dit heeft een grote impact op onze geestelijke, maar ook op onze lichamelijke gezondheid.
Eenzaamheid is voor iedereen anders, want iedereen is anders. Soms komt eenzaamheid doordat iemand fysiek altijd alleen is, maar sommige mensen kunnen zich, met andere mensen om zich heen, net zo goed heel eenzaam voelen. Het effect is het hetzelfde, onze hersenen maken namelijk geen onderscheid tussen ‘eenzaam zijn’ of je ‘eenzaam voelen’.  

Mensen die eenzaam zijn hebben meer last van mentale klachten zoals depressiviteit. Ook hebben ze vaker een zwakkere weerstand en hogere ontstekingswaarden in hun bloed dan mensen die niet eenzaam zijn.
Oudere mensen hebben zelfs kans om eerder te overlijden door eenzaamheid.

Hoe kan het, dat bijna 1 op de 2 volwassen Nederlanders zich eenzaam voelt?

Door de drukke, snelle maatschappij van tegenwoordig hebben we minder oog voor elkaar. We hebben of nemen er simpelweg de tijd niet voor. We hoeven ook eigenlijk bijna de deur niet meer uit. Mocht je willen, dan kun je alles wat je ‘nodig’ hebt, via het internet bestellen en laten bezorgen. Van eten tot films, van cadeautjes tot kleding. Stukje bij beetje raken mensen steeds meer geïsoleerd.

Hoe zit het met de Nederlandse jongeren?

Niet goed, kan ik je vertellen. Het is zelfs zo erg dat er in september van dit jaar een landelijk meldpunt voor eenzame jongeren geopend is. Er is nog weinig onderzoek naar gedaan maar het vermoeden is dat 3 tot 10% van de jongeren chronisch eenzaam is. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor eenzaamheid. Toch heeft het vaak te maken met zelfbeeld en hoe iemand in het leven staat. Sommige mensen maken heel makkelijk contact, anderen hebben daar meer moeite mee. Eenzaamheid verslaan kan beginnen bij jezelf en een bewustere manier van leven. Begin bij het begin. Begin bij jou! Wat wil jij en wie wil je graag zijn? Doordat je je bewuster ben van jezelf wordt je je ook bewuster van anderen!

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

Uit onderzoek is gebleken dat stressreductie door mindfulness eenzaamheid kan verminderen. Mindfulness is een manier om meer contact te krijgen met jezelf en dit kan er voor zorgen dat je meer contact zoekt of durft te zoeken met anderen.
In een kleinschalig onderzoek, gedaan onder 40 vrijwilligers, kwam dit sterk naar voren.
Aan het begin van het onderzoek werd de groep opgedeeld in 2 groepen van 20 personen. De ene groep kreeg een mindfulness training van 8 weken, de controlegroep werd op een fictieve wachtlijst geplaatst.
Voor aanvang van de training werd bloed afgenomen. Het bloed van de mensen die het hoogst scoorden op eenzaamheid, had ook de hoogste activiteit van een ontstekingsgen (chronische ontstekingen zijn gelinkt aan vele ziektebeelden).

De onderzochte vrijwilligers gaven aan, na de mindfulness training, minder last van eenzaamheid te hebben. Ook was de activiteit van het ontstekingsgen was gedaald.
De controlegroep voelde zich zelfs nog iets eenzamer dan daarvoor.

“Allen zijn of je alleen voelen heeft voor de hersenen geen enkel verschil!” 

Voel jij je eenzaam of ken jij iemand waarvan je het vermoeden hebt dat diegene zich eenzaam voelt? Doe er wat aan! Ik help je graag.
Bewuster leven is een stap in de goede richting. Hierdoor sta je anders in het leven en kan het ook zijn dat je meer aandacht hebt voor anderen die misschien eenzaam zijn. Dit kan je weer meer energie opleveren omdat het goed voelt om goed te doen.

Wil je meer weten? Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie via telefoonnummer 0653 666 550 of mail naar praktijk@care4yourhealth.nl

Ik help je graag!