Hoe je darmen invloed hebben op je gewrichten.

Onze darmen zijn het middelpunt van ons lichaam en zorgen er voor dat voedingstoffen op de juiste plek in ons lijf terecht komen. Functioneren je darmen niet naar behoren doordat de opnamecapaciteit van de darm verminderd is, ze niet de juiste bacteriën bevatten of het evenwicht tussen goede en slechte bacteriën verstoord is, dan is dit onder andere een belangrijke factor in het ontstaan van ontstekingen door ons hele lijf.

Hoe ontstaan deze inwendige ontstekingen?

Een verstoorde darmflora kan ontstekingen aan het darmslijmvlies veroorzaken, waardoor dit  beschadigd raakt. Hierdoor wordt de darm te hoog doorlaatbaar en lekt er inhoud, zoals eiwitten, bacteriën en afvalstoffen van bacteriën, in ons bloed. Dit veroorzaakt ontstekingen door het hele lichaam. Het slijmvlies van onze darmen staat niet los van de slijmvliezen in andere organen. Daardoor is een verstoord bacterie-evenwicht in de mond, onze huid en onze longen ook betrokken bij het ontstaan van deze inwendige ontstekingen. Een verstoorde darmflora of beschadigd darmslijmvlies kan onder andere ontstaan door medicijngebruik, bepaalde voedingsmiddelen, een voedselallergie of voedsel intolerantie.

We kennen allemaal de ontstekingen die we kunnen zien aan de buitenkant van ons lijf. Je hebt een wondje waar vuil in gekomen is en als reactie hierop gaat je immuunsysteem aan de slag en creëert een ontsteking. Een ontsteking is dan ook onderdeel van het helingsproces en dus goed voor de wondgenezing. Inwendige ontstekingen triggeren ook het immuunsysteem. Dit gaat gelijk de strijd aan om ons te genezen. Maar als er darminhoud blijft lekken, blijft het immuunsysteem constant in werking en raakt uitgeput. Hierdoor worden deze ontstekingen chronisch en zijn ze geen onderdeel meer van het genezingsproces maar ondermijnen ze juist onze gezondheid. Dit kan allerlei verschillende klachten tot gevolg hebben zoals hart- en vaatziekten, obesitas, insulineresistentie, botontkalking, chronische vermoeidheid, huidproblemen, burn-out en depressie.

Darmklachten en gewrichtsaandoeningen gaan hand-in-hand.

Uit veelvuldig onderzoek is gebleken dat een verstoorde darmflora en bepaalde darmbacteriën direct gelinkt kunnen worden aan aandoeningen aan onze gewrichten. Ook het ziektebeeld is ernstiger bij mensen die naast gewrichtsaandoeningen ook darmklachten ondervinden. De klachten kunnen gaan van pijnlijke en stramme spieren, pezen en gewrichten, zoals jicht. Maar het kan ook zo ver gaan dat ons immuunsysteem, door de constante ontstekingen, zich tegen ons keert en gezonde cellen gaat aanvallen. Hierdoor ontstaan auto-immuunziekten als reuma, artritis en artrose. Artrose werd vaak toegeschreven aan slijtage, maar lijkt toch meer en meer een ontstekingsreactie.

Onze darmen en ons immuunsysteem.

Meer dan 70% van de cellen van ons immuunsysteem bevinden zich aan de binnenkant van ons spijsverteringskanaal en met name in de darmen. Dat is ook gelijk de reden waarom voeding zoveel invloed heeft op het versterken of juist verzwakken van onze afweer. Voor gezonde en soepele gewrichten is het dan ook van belang om gezond te eten. Hierdoor creëer je een goed evenwicht tussen de verschillende darmbacteriën, die op hun beurt je darmen weer gezond en het darmslijmvlies intact houden.

Voeding die je beter kunt vermijden.

Alle kant-en-klaar voeding bevat kunstmatige of chemische toevoegingen die schadelijk kunnen zijn voor onze darmflora. Maar ook gluten houdende granen, suikers, kunstmatige zoetstoffen, zuivel, snelle koolhydraten, alcohol, omega-6 vetzuren en gewasbeschermingsmiddelen hebben geen goede invloed op onze darmbacteriën. Dit is allemaal voeding voor de slechte darmbacteriën, die daardoor in aantal toenemen en de goede bacteriën overwoekeren.

Voeding die een positieve uitwerking hebben op gewrichtsklachten.

Het zogenaamde ‘Mediterraans dieet’ is een dieet met ontstekingsremmende factoren. Het bevat weinig zuivel en weinig rood vlees. Consumptie van rood vlees wordt in direct verband gebracht met gewrichtsontstekingen. Dit dieet bestaat vooral uit fruit, groente, noten, zaden, bessen, olijfolie, vis, gevogelte en eieren. De kruiden oregano, tijm, basilicum, rozemarijn, dille en munt werken ook ontstekingsremmend en kunnen als vervanging van zout gebruikt worden. Als extra ondersteuning kun je een goede pre- en/of probiotica overwegen. Prebiotica is voeding voor de darmbacteriën en probiotica zijn levende darmbacteriën.

Heb jij last van pijnlijke spieren, pezen en/of stijve gewrichten? Reuma, reumatoïde artritis of artrose? Neem dan geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie via telefoonnummer 0653 666 550 of mail naar praktijk@care4yourhealth.nl

Ik help je graag!